pink letters green

Hoe goed kan jij tegen stress?

Stresstolerantie

Hoe ga jij om met stressvolle of moeilijke situaties en geloven dat men situaties op een positieve wijze kan managen of beïnvloeden?

In het geval van stress is de wederzijdse invloed van het mentale, jouw geest, en het fysieke, jouw lichaam, enorm.

Dat is slecht voor m'n hart.

Dat kan door de relatie tussen die twee. Slecht omgaan met stress kan leiden tot angsten, depressie, slechte concentratie, besluitvorming en slaap. Dan zijn er nog de heftigere lichamelijke gevolgen: ademhalingsproblemen, hartproblemen, diarree, misselijkheid om er een paar te noemen.

Daarbij is stresstolerantie cruciaal om überhaupt het positieve effect te hebben van andere elementen van emotionele intelligentie als realiteitstoetsing, probleemoplossing, flexibiliteit en impulscontrole. Als je niet om kunt gaan met stress, zijn deze skills niet van toepassing omdat je in de stress blijft hangen.

Genoeg reden om te checken hoe we hieraan ontsnappen? Ja toch!

Je moet weten dat er dus fysieke en mentale sensaties zijn bij stress. De mate waarin je stress kan handelen, verschilt van persoon tot persoon – en zo ook de gevolgen die je ervan ondervindt.

Hoe kan ik stress beter managen?

Zoals met alles, begint stressmanagement bij jezelf. Door jezelf te kennen en te vertrouwen daarop ben je al een heel eind. Wat je nodig hebt zijn:

  1. een optimistische blik op nieuwe ervaringen en verandering in het algemeen, én op jouw skills om hier succesvol mee om te gaan;
  2. een gevoel dat jij elke stressvolle situatie aan kan door kalm en in control te blijven;
  3. effectieve manieren te vinden om om te gaan met stressvolle gebeurtenissen.

Het helpt om helder te hebben wat je graag doet en waar je goed in bent.

Het is hierbij een voordeel om lui te zijn. Dit is waarschijnlijk niet je meest geprezen eigenschap tot dusver, maar vandaag komt daar verandering in. Luie mensen zoeken namelijk altijd naar de minste moeite om iets voor elkaar te krijgen. Mooi toch!

Coronavirus, verrassing!

Soms brengen onverwachte negatieve gebeurtenissen een blessing in disguise. Los van het feit dat het coronavirus een heel nare ziekte is, heeft het ons ook zien inzien wat een gehaast leven we normaal leiden. We vliegen in het rond, drukdrukdruk. En toen zaten we ineens allemaal thuis, zonder afleiding, zonder verplichtingen buiten de deur van werk tot feestjes – en dan zie je hoe mensen hier verschillend mee omgaan. Het heeft een hoop stress weggenomen. De rust die je gedwongen werd te nemen heb je hopelijk kunnen benutten om jouw drukke leven te evalueren en in te zien wat voor jou het belangrijkst is. Zo zie je het als een soort geluk bij een ongeluk, waar we blijvend van kunnen profiteren.

Oefen jouw stresstolerantie

Mocht je nou toch stress voelen, smoor dit dan gelijk in de kiem. Hier hebben we een oefening voor.

Eerst gaan we de controle terugnemen.

  • Dit doen we door alle stressvolle gevoelens er situaties die momenteel spelen op te schrijven.
  • Daarna gaan we categoriseren; pak bijvoorbeeld al jouw werk gerelateerde stressvolle gevoelens en situaties bij elkaar.
  • Vervolgens gaan we opschrijven per stressvolle situatie of gevoel wat we eraan gaan doen. Zorg hierbij dat het gaat om hapklare brokken weer een volledig af kunt ronden. Dit draagt bij aan het gevoel van controle en voortgang wat dan weer bijdraagt aan geluksgevoel. Hartstikke goed!
  • Om het af te ronden schrijven we activiteiten op die je kan doen om je gevoel van stress de laten afnemen, bijvoorbeeld een lekker warm bad nemen, een rondje rennen of mediteren.

    Door deze oefening te doen als je stress ervaart krijg je meer het gevoel dat je in control bent en het draagt bij aan jouw gevoel van optimisme. Dan kun je oprecht zeggen: het komt wel goed. Wees lief voor jezelf.

Reactie plaatsen