better days ahead

Hoe optimistisch ben jij?

Optimisme is een indicator van iemands positieve houding en kijk op het leven. Hoopvol en weerbaar blijven, ondanks incidentele tegenslagen. 

Het maakt vaak het verschil tussen “star performers” en anderen, ook op de werkplek. Het werkt door op bijna alle gebieden die met emotionele intelligentie te maken hebben, van hulp om door te zetten tot het zien van verandering als iets goeds.

 
Wat is het verschil tussen optimisten en pessimisten?

Psycholoog Martin Seligman heeft 3 moods geïdentificeerd die optimisten onderscheid van pessimisten. 

  1. Ten eerste zien optimisten tegenvallers in het leven als tijdelijk iets; het wordt beter. Pessimisten daarentegen zien tegenvaller als een blijvend negatief, wat het lastiger maakt ermee te dealen. 
  2. Ten tweede zien optimisten ongeluk als een specifieke situatie er niet als weer een tegenvaller in de lijdensweg die het leven is zoals pessimisten dat doen. 
  3. En ten derde schuiven zij schuld niet direct af op een ander maar kijken naar wat er is gebeurd en wat ze er aan kunnen doen, waar pessimisten het persoonlijk opvatten en het op zichzelf betrekken.


Voorbeeld

Als voorbeeld bij deze tegenstelling tussen optimisten en pessimisten kunnen we het voorbeeld nemen van een sollicitatie. Als jij als pessimist solliciteert naar een baan maar te laat komt door dat je in de file stond kun je denken: ja hoor het is weer zover, het gaat ook nooit goed met mij, natuurlijk gebeurt dit, altijd gaat alles fout in mijn leven, wat een sukkel ben ik dat ik te laat ben gekomen voor een sollicitatiegesprek. Heftig he?! Misschien wel een beetje herkenbaar. 

Als je het als een optimist benaderd kun je natuurlijk nog steeds balen, maar ook jezelf beseffen dat je volgende week nog een sollicitatie ergens anders hebt gepland, ik heb nog eten en een dak boven mijn hoofd, het komt wel goed, volgende keer kan ik beter nog een kwartier eerder vertrekken om dit in de toekomst te voorkomen. Wow, wat een verschil in benadering he! Je zult hetzelfde aantal gebeurtenissen positief en negatief meemaken, maar het is aan jou om te kiezen of je dit op een optimistische of pessimistische manier door leeft. 

Bij de optimistische benadering is het belangrijk het verband te zien met realiteitstoetsing. Het gaat er namelijk niet om dat je alles door een roze bril ziet en holadiejee halleluja, maar dat je positief blijft terwijl je de realiteit onder ogen komt.

Oefening baart kunst

Als je optimistischer in het leven wilt staan kun je hierop oefenen. Je kunt het zien als het opnieuw opnemen van het bandje dat in jouw hoofd speelt. Door je te richten op wat tijdelijk en veranderlijk is kun je positiever blijven. Daarbij helpt het ook om wat vaker tegen jezelf te zeggen SO WHAT?! als je een tegenvaller beleeft; wat is het ergste dat erdoor kan gebeuren? Voel de teleurstelling, erken dat er mag zijn en laat het daarna los door jezelf te vertellen dat er een kans is om het beter te laten worden. 

Jouw lichaam en geest zullen je dankbaar zijn; optimistische mensen leven langer, hebben minder ziektes en een lagere bloeddruk (bron: Learned Optimism by Martin Seligman).

Reactie plaatsen