Dankbaar - wat is het en hoe word je het?

Dankbaar - wat is het en hoe word je het?

In de snelle wereld waarin we leven is er weinig ruimte voor dankbaarheid. We zijn drukdrukdruk en zijn bezig met wat er is gebeurd of wat er nog moet gebeuren. Vaak bestaat er angst voor wat we nou moeten als het mis gaat.

De kracht van dankbaarheid zit ‘m erin dat je stil staat bij het nu, het moment en je realiseert wat voor goeds er in je leven is. 

Wat is dankbaarheid?

In het woorden boek vind je dankbaar zijn als volgt uitgelegd.

Gevoelig, erkentelijk voor genoten weldaden

Je merkt dus op wat je als prettig ervaart, waar je van geniet. Vervolgens erken je het.

Wanneer heb jij dit voor het laatst gedaan?

Tegenhanger

Het tegenovergestelde van dankbaarheid is angst.

Angst is een emotie die we voelen om onszelf te beschermen tegen gevaar. Het maakt ons lichaam klaar voor een rappe reactie; je hart klopt sneller, de ademhaling wordt oppervlakkiger en spieren spannen zich aan.
Dit zit er sinds onze oertijd goed in, om ons overleven veilig te stellen. Vandaag de dag is de overleving veilig gesteld, en beleven we angst op een minder basaal, ander niveau. Dit betekent niet dat we minder angst voelen, soms integendeel zelfs.

Angst is een slechte raadgever.

Dit is logisch als je je realiseert dat je door de “raad” van angst te volgen, je een paniekreactie volgt die als doel heeft te overleven, niet per se om de beste keuze te maken.

Als angst je niet verder helpt, probeer dan eens dankbaarheid.

dankbaarheid

Werking in het brein

Als je je dankbaar voelt, is er in ons hoofd geen plek voor een ander gevoel dan dat. Gevoelens van down zijn of verdrietig komen er dus niet meer bij. Hoe fijn!

Maar hoe werkt dat nou in ons brein?
Er vinden 2 processen plaats.

  1. In jouw hersenen bevindt zich de hersenstam. Als je dankbaar bent, maakt deze de neurotransmitter dopamine aan. Een neurotransmitter is een boodschapper die zenuwimpulsen naar cellen brengen.
    Dit effect van dopamine bereik je ook door te sporten, eten, seksen en verliefd zijn. Het geeft je een gevoel van tevredenheid en beloning en wordt daarom ook wel het gelukshormoon genoemd.
  2. De focus op het positieve in het leven maakt dat jouw brein meer serotonine aanmaakt. Dit is een neurotransmitter die de communicatie tussen de hersencellen verzorgt. Het beïnvloedt de alledaagse functies van jouw lichaam, zoals je stemming, slaap, beweging, eetlust en seksuele activiteit. Ook helpt het pijnprikkels te verwerken.

dankbaar

Dagelijkse oefening

Om dit te ervaren kun je dagelijks een simpele oefening doen die maar een paar minuten hoeft te duren.
Je kunt dit in de ochtend of avond doen, net wat jij prettig vindt. En als je echt enthousiast bent, doe je het op beide momenten.
Schrijf 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Dat kan van alles zijn en hoeft echt geen grote mijlpaal te zijn. Je kunt dankbaar zijn voor een goed gesprek, lekker eten, jouw thuis en een goede work-out. En dit zijn maar een paar voorbeelden. Waar het om gaat, is dat jij je er oprecht dankbaar voor voelt.

TIP! Schrijf dit op met pen op papier. Gebruik hier niet je telefoon voor. Het gaat namelijk om de bewuste actie van het schrijven. Jouw brein ervaart dat niet zo goed wanneer je het als notitie in je telefoon zet. Als je het ’s avonds doet, zit je weer met dat blauwe scherm voor je neus, waardoor je minder goed slaapt.

?

Over de schrijver
Hey you, aangenaam (digitaal) kennis te maken! Welkom bij Skillennial, de online skillbase die ik heb opgericht om bewezen methodes voor persoonlijke en professionele ontwikkeling te delen met mede-millennials. Wordt je leven leuker van, doe er je voordeel mee.
Reactie plaatsen