Millennials...wie, wat en hoe?

Millennials...wie, wat en hoe?

Met millennials bedoelen we de generatie die geboren is tussen 1981 en 1995. In 2024 zijn millennials dus 29 tot 43 jaar oud.
Deze generatie heeft ook wel de bijnaam generatie Y, als opvolger van generatie X en voorganger van generatie Z.

Er is veel te vinden over millennials, vaak wat negatief en soms hoopvol. Laten we eens zien waarom dit is in dit profiel van De Millennial.

Wat zijn millennials?

Misschien ken je de vooroordelen wel.

Millennials

  • zijn lui
  • hebben geen geduld
  • zijn egocentrisch
  • vinden dat ze overal recht op hebben
  • lijden aan de zelfbedachte Quarter Life Crisis
  • werken alleen als ze het “zinvol” vinden
  • jobhoppen zich suf
  • zijn niks gewend
  • kunnen niet omgaan met hiërarchie
  • zijn verslaafd aan technologie

Dit soort uitspraken komt vaak van generaties ouder dan millennials.

Het is niet vreemd dat een gevestigde generatie de nieuwe generatie bekritiseert. De newbies doen het anders en sneller, en dat is bedreigend dus geef je erop af. Wat wél van belang is, is om tijdig hierdoor heen te prikken om tot de kern te komen. Wat zijn millennials? Hoe onderscheiden millennials zich?

Wat zijn kenmerken van millennials?

Net als andere generaties zijn ook millennials te onderscheiden aan de hand van bepaalde kenmerkende eigenschappen of motivatie.

Wat vinden millennials belangrijk?

hearts handsMillennial hearts
We kunnen een mooie top vijf delen.

  1. Geluk
  2. Passie
  3. Diversiteit
  4. Delen
  5. Ontdekken

Zoals je leest zijn dit geen materialistische, maar abstracte begrippen die je niet vast kunt pakken, maar die wel van onschatbare waarde zijn voor millennials.

Wat zijn karaktereigenschappen van millennials?

  • Authentiek

    Millennials hebben geen boodschap aan uiterlijk vertoon of poeha. Belangrijk is jezelf te (kunnen) zijn en te doen waar je blij van wordt. Als we alle kritiek hierop aan de kant schuiven, is het een eigenschap die, als ons deze zouden toe-eigenen, ons allen een stuk gelukkiger zou maken.

  • Zelfverzekerd

    De millennial weet over het algemeen goed wat hij of zij wil, wat wel of niet support verdient.
    Belangrijk is het onderscheid met zelfvertrouwen. Millennials staan erom bekend te zijn opgevoed door ouders die ze vertelden dat ze alles konden en ook als het niet lukte, een (poedel)prijs kregen. De echte wereld bleek wat harder, waardoor het zelfvertrouwen een deuk opliep.

  • Sky is the limit

    Alles is mogelijk. De recente (technologische) ontwikkelingen hebben duidelijk gemaakt dat alles wat je bedenkt in principe mogelijk is. De schept een ongelimiteerde wereld voor millennials, alsook een situatie waarin keuzestress toeslaat juist omdat alles mogelijk is. Wanneer een millennial hier goed mee om weet te gaan, liggen er ongekende mogelijkheden in het verschiet. En dat is maar goed ook, gezien de uitdagingen waar we als samenleving voor staan (leest u verderop).

  • Optimistisch

    Hoewel deze uitdagingen ongekend groot en nieuw zijn, ontbreekt het de millennial niet aan optimisme. In combinatie met de behaalde ontwikkelingen is deze generatie duidelijk dat alles oplosbaar is. Als we ons ervoor inzetten, is het mogelijk.

  • Focus op familie

    Wat menigeen verbaast, is het grote belang dat millennials over het algemeen hechten aan hun familie. Je hoeft echter maar te bedenken aan het belang van de kwaliteit van leven, vertrouwen en geborgenheid voor millennials, en dit wordt niet meer dan logisch. Millennials hoeven het leven niet zo te leven als hun familieleden, om blij te zijn met de warmte en eenheid van hun relatie.

Wat is het doel van millennials?

Om een leven te leiden dat aansluit op deze waarden, is het belangrijk om te kunnen doen wat goed voelt, en dit kan divers zijn en met de tijd veranderen. Daarom is het voor een millennial belangrijk vrij en flexibel te (kunnen) zijn.

Deze lifestyle maakt millennials authentiek en idealistisch met de houding van ‘the sky is the limit’ – alles is mogelijk als je vertrouwen hebt.

Deze houding in combinatie met de vele uitdagingen die onze wereld rijk is op politiek, economisch, financieel en klimatologisch gebied, maakt dat millennials ook wel de prestatiegeneratie als bijnaam heeft. Ze willen namelijk samen werken aan een duurzame oplossing.

Waar komt die millennial houding vandaan?

Elke generatie wordt gevormd door de ervaringen die ze in haar jeugd opdoet. Dan hebben we het niet direct over individuele ervaringen, maar wat er op macro-niveau gebeurt.

In het jeugdige leven schokten de terroristische aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001 millennials. In 2003 volgde de invasie van Irak. Deze heftige gebeurtenissen maakten diepe indruk; dit mocht nooit meer gebeuren.

Daarnaast zag de millennial ook wat er digitaal aan mogelijkheden ontstond. Qua gaming kwam de Playstation uit, maar ook kwam social media op. Met de opkomst van reality TV konden we al meekijken in het leven van anderen, maar social media gaf ons zelf de kans een kijkje in ons leven te geven én een kijkje in dat van anderen te nemen – of het nou jouw favoriete filmster uit Hollywood is of je buurman. Er was ineens zoveel te ontdekken en te delen!

Ook speelt klimaatverandering een grote rol voor millennials. Waar eerdere generaties dankzij technologische en industriële ontwikkelingen steeds meer konden produceren van een geavanceerder niveau, daalt het besef bij millennials stevig in dat dit gedrag zijn sporen heeft nagelaten. De rekening wordt nu gepresenteerd aan millennials en volgende generaties. Idealistisch als de generatie is, wordt gekeken hoe we onze footprint zo licht en duurzaam mogelijk kunnen maken.

protest

Gebruik in plaats van eigendom

Omdat het een overkoepelende mindset is voor millennials, is het belangrijk te begrijpen dat deze generatie gebruik boven eigendom stelt. Waar het eerder een prestigekwestie was om zoveel mogelijk te bezitten, wordt dat niet langer als het grootste goed gezien, en zelfs eerder als last.

De millennial heeft graag de lusten van het gebruik van dingen, en niet de lasten. Daarbij is het belangrijk om zaken niet te verspillen, maar optimaal te gebruiken. En dat is nog voordeliger ook! Zo is bijvoorbeeld de deeleconomie ontstaan. Waarom zou je allemaal van elk item dat je nodig hebt er eentje bezitten. Denk hierbij aan een grasmaaier, maar ook aan een auto. De digitalisering creëerde nog meer mogelijkheden. Zo hebben we allang geen privécollectie muziek meer, maar een abonnement op Spotify. We hoeven geen taxi te bellen, maar appen een Uber. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Er zijn dit soort initiatieven te vinden op het gebied van goederen, ruimte, kennis, energie, mobiliteit, logistiek, zorg, geld en diensten.

Hoe communiceren millennials?

Communicatie bestaat uit tekst en beeld en vindt veelal online plaats. Je hoeft daardoor niet op deze plek te zijn om contact met elkaar te hebben. Sinds we dankzij technologie simpelweg contact kunnen opnemen met iemand aan de andere kant van de wereld zoals eerdere generaties elkaar opbelden, hebben we meer contact wereldwijd dan ooit.

Millennials worden ook wel digitale natives genoemd. Ze zijn opgegroeid met technologie en er daardoor helemaal in thuis. Favoriet bij deze generatie zijn de tablet en de smartphone. Deze handheld devices zijn licht, makkelijk mee te nemen, snel en voorzien van alles wat je nodig hebt.

Waar eerdere generaties het liefst face to face en als het moet per telefoongesprek communiceren, vinden millennials online communicatie het best. Online kun je altijd de ander bereiken, het liefst per smartphone want die heb je toch altijd bij je.

Als je wilt weten waar de ander mee bezig is, check je social media. Een impressie van vakantie vind je op de Instagram feed en alledaagse belevenissen zijn te volgen via de Stories die 24 uur live staan en daarna verdwijnen. Zo kan iedereen die geïnteresseerd is je vinden, en jij hoeft het maar één keer te posten. Lekker snel en effectief.

Door deze uitgebreide communicatie online lijkt communicatie offline, ofwel face to face, tweederangs te zijn geworden. Het is echter voor millennials belangrijk om connected te zijn, zowel online als offline. Als offline de situatie onvoldoende boeit, biedt de smartphone afleiding. Maar als we met iets of iemand bezig zijn die belangrijk voor ons is, is de meerwaarde van ‘in het nu’ zijn even groot.

laptop smartphone

Hoe wonen millennials?

De millennial is graag vrij en flexibel. Een huis kopen is een serieuze zaak, waarbij je moet beslissen op welke plek je meerdere jaren zult blijven wonen. Het is naast serieus ook een kostbare zaak, en het is dan ook slim om een huis te kopen wanneer je een liefdespartner hebt gevonden met wie je wilt samenwonen. Als je immers een groter deel van jouw inkomsten kwijt bent aan een hypotheek, blijft er minder over om ervaringen op te doen. Dan maar wat langer bij ouders blijven wonen of ergens huren.

Deze factoren maken dat millennials gemiddeld aanzienlijk later in hun leven een huis kopen dan eerdere generaties. De wens om een eigen huis te hebben is wel degelijk aanwezig, maar op een later punt in het leven – settling down. Onderzoek wijst uit dat de piek van huizenkopers per generatie van 25 jaar verschuift naar maar liefst 45 jaar.

Hoe vergaat het millennials in de liefde?

Logisch volgend op de huizenjacht is dat millennials gemiddeld later trouwen.
De wens om een liefdespartner voor het leven te vinden en kinderen te hebben samen is er, maar openbaart zich later. Zo was de gemiddelde leeftijd om te trouwen in de zeventiger jaren 23. Dit is in 2010 gemiddeld 30 jaar.

online dating

Tot die tijd swipen millennials stevig door op de dating apps als Tinder, Bumble, InnerCircle, etcetera. Het is een ongekend snelle manieren om veel potentiële liefdespartners voorbij te zien komen. En wel op een selectie van criteria die je zelf hebt ingesteld. Hoewel de meningen verdeeld zijn over het succes van deze manier van daten, is er menig succesvolle liefdesverhaal te vinden van koppels die elkaar online hebben ontmoet.

Hoe zien millennials gezondheid?

Millennials vinden hun gezondheid heel belangrijk. We zijn er dagelijks actief mee bezig.
Sommigen zullen de millennialgeneratie ook wel als avocado-generatie beschrijven.

Bewezen is dat deze generatie meer sport, minder rookt en beter eet dan vorige generaties. We tracken onze gezondheid met onze smartphone en smart watches; hoe we slapen, lopen, ademen en trainen. Ook zijn we meer dan ooit bereid om goed geld te betalen voor producten die qua voeding en sport ons leven gezonder maken.

Dit sluit goed aan bij de mindset van vrijheid en flexibiliteit. Als je goed voor jezelf zorgt, kun je lang en gezond leven.

Hoe werken millennials het liefst?

Werk is een belangrijk onderdeel van het leven van de millennial.

Het biedt de mogelijkheid om bij te dragen aan de wereld waarin we leven en daarmee impact te maken. Het werk moet daarom qua missie en waarden overeenstemmen met de millennial professional. Zo kan je je thuis voelen en werken met mensen die net zo zijn als jij.

Dit werk hoeft niet in de vorm van een baan aangeboden te worden om een carrière te doen slagen.
Millennials zien zichzelf als meer ondernemend dan eerdere generaties. Veiligheid en stabiliteit zijn niet langer het grootste goed, zoals bij generatie X en babyboomers. Het gaat nu om vrijheid en flexibiliteit. Zolang het werk interessant is en groeimogelijkheden biedt, is de millennial geboeid. Het salaris is niet langer de bepalende factor. Secundaire arbeidsvoorwaarden en inhoudelijke uitdaging zijn minstens even belangrijk. Komt hier een einde aan, zijn er no hard feelings en begint de millennial graag elders aan een avontuur.

Het is niet langer de werknemer die voor een organisatie werkt. We werken mét organisaties aan een gemeenschappelijk doel.

Dankzij de globalisering hoeven we allang niet meer bij elkaar op een kantoor te werken om ons werk goed te doen. De trend van locatie-onafhankelijk werken zet door, mede dankzij de corona-crisis. Conservatief management dat thuiswerken verbood werd nu gedwongen personeel te vertrouwen nu we allemaal thuis belandden door de pandemie. Het heeft gefungeerd als een versneller op dit gebied, en de millennial is er blij mee. Want als je vanuit huis kunt werken, kun je from anywhere werken.

laptop work stationHoe werken millennials het liefst samen?

Millennials werken graag samen met collega’s als gelijken. We leren veel en graag en staan dan ook open voor feedback. Maar wel graag op een respectvolle en constructieve manier, zodat we er wat mee kunnen. Ook delen millennials graag hun ervaringen en feedback met de omgeving.

Het komt daarom niet als een verrassing dat de leerstijl van millennials interactief is. Door op deze manier te leren kan de millennial de stof tot zich nemen, vragen stellen en sparren over de inhoud. Want wat we leren, moet wel nuttig zijn.

Als leidinggevende van millennials is het belangrijk om geen traditionele manager te zijn die taken uitdeelt en controleert of het werk gedaan is. De ideale manager van deze generatie is namelijk niet dirigerend, maar gidsend. Dit leiderschap geeft is ondersteunend. Er is dan ook minder behoefte aan controle, en temeer aan vertrouwen.

Over de schrijver
Hey you, aangenaam (digitaal) kennis te maken! Welkom bij Skillennial, de online skillbase die ik heb opgericht om bewezen methodes voor persoonlijke en professionele ontwikkeling te delen met mede-millennials. Wordt je leven leuker van, doe er je voordeel mee.
James
Door

James

op 05 Mar 2024

Good job

Charlotte Strijd
Door

Charlotte Strijd

op 07 Mar 2024

Thanks, James!

Reactie plaatsen